ARTshorts + spotkanie z Bartoszem Reetzem

12.05.2019 r. Zapraszamy na nasz pierwszy cykl ARTshorts
W ramach tych spotkań będziemy pokazywać artystyczne filmy krótkometrażowe z różnych dziedzin i stron świata.
Gościem specjalnym i pomysłodawcą tego wydania jest – Bartosz Reetz
Urodzony w 1984 roku w Grudziądzu. Absolwent produkcji filmowej i telewizyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Producent krótkometrażowych filmów fabularnych, w tym turecko-polskiej koprodukcji pt. „Unmade bed” w reżyserii Eytana Ipekera.
Bartosz Reetz zaprezentuje nam swoje debiutanckie dzieło „Przystanek”, a także samodzielnie dobrany zbiór szortów obrazujących różne oblicza kina artystycznego. Po pokazach zapraszamy na spotkanie reżysera z publicznością. Chętnie podzieli się z Wami refleksjami na temat prezentowanych filmów, odpowie na wasze pytania i komentarze.
Spotkanie poprowadzi Piotr Gładkowski.

Program:

* „Przystanek”
reż. Bartosz Reetz
Polska 2018, 14′
obsada: Jakub Gomółka, Zenon Reetz, Kazimierz Wyżga
produkcja: Bartosz Reetz / Sartoris Film
Arthouse’owy film Bartosza Reetza, wyznaczającego nowe horyzonty sztuki filmowej w polskim kinie.

Autor o „Przystanku”:

„Punktem wyjścia do napisania scenariusza krótkometrażowego filmu fabularnego pt. „Przystanek” jest historia z Japonii. Przez trzy lata na stacji Kami-Shirataki (wyspa Hokkaido) zatrzymywał się pociąg. Wsiadała do niego tylko jedna pasażerka – uczennica, która dojeżdżała nim na lekcje do szkoły. Ponieważ po 26 marca 2016 roku rozpoczęła ona naukę w szkole wybudowanej znacznie bliżej domu, tego właśnie dnia pociąg po raz ostatni zatrzymał się na wspomnianej stacji.

W filmie „Przystanek”, zamiast dalekiej Japonii i dworca kolejowego, mamy polską prowincję i przystanek autobusowy PKS na opustoszałej wsi. Jako końcowy kurs autobusu wybrałem dzień ogłoszenia wyników matury. Jest to ostatnia wizyta w szkole i moment przejścia: zakończenia jednego etapu w życiu i oczekiwania na rozpoczęcie kolejnego. Interesuje mnie uchwycenie stanu zawieszenia. Tylko ten jeden dzień – poznanie wyników egzaminu dojrzałości decydujących o przyszłości bohatera i zapowiedź jego rychłego wyjazdu do wielkiego miasta. Wielka ochota na wyrwanie się z prowincji (bohater odczuwa „kłujący ból peryferyjności”) i jednoczesna nostalgia za mijającym „starym światem”.

Zrealizowałem film ascetyczny, wolny od obcych naleciałości – literatury i maniery teatralnej. Pewien rodzaj sztuki apeluje do uczuć w sposób bezpośredni, inny czyni to przez oddziaływanie na inteligencję. Istnieje sztuka, która zmusza do uczestnictwa, do empatii i taka, która wywołuje dystans i skłania do refleksji. W kinie mistrzem sztuki refleksyjnej jest Robert Bresson, „patron duchowy” mojego pomysłu.”
Światowa premiera odbyła się 9 marca 2019r. na Lisbon Film Rendezvous.

Zwiastun filmu:
https://vimeo.com/282729988

* „Niezasłane łóżko”
(Daginik Yatak / Unmade bed)

reż. Eytan Ipeker
Turcja, Polska 2015, 11′
obsada: Nazan Kesal, Hakan Çimenser
produkcja: Yoel Meranda (Kamara – Turcja), Bartosz Reetz (Sartoris Film – Polska)

*”Women workers leaving the factory”
(Obreras saliendo de la fábrica)

reż. José Luis Torres Leiva
Chile 2005, 21′
obsada: Diana Sanz, Julieta Figueroa, Sybila Oxley i Paulina Chamor
produkcja: Macarena López

*”Ecce Homo”

reż. Dimitar Kutmanov
Wielka Brytania, Bułgaria, Rumunia 2015, 30′
obsada: Ada Lupu, Tabita Chirita, Viorel Lascu
produkcja: Andrei Lascu, Dimitar Kutmanov

*”Wiara”

reż. Tatiana Fedorovskaya
Rosja 2017, 15′
obsada: Viktor Kruglyak, Dmitry Pervushi
produkcja: Andriej Konczałowski

Bilety w cenie 20 zł
Rezerwacje: bilety@kinokameralnecafe.pl lub 58 690 70 75

ⓒ2024 Kino Kameralne

Realizacja: Web Room Studio